ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 本学紀要
  2. 研究論集
  3. 第87号

Effects of Glosses on Incidental Vocabulary Learning : Which Gloss-type Works Better,L1,L2,Single Choice, or Multiple Choices for Japanese University Students?

https://doi.org/10.18956/00006209
https://doi.org/10.18956/00006209
e124c800-681d-4a04-8a80-b1447f74beae
名前 / ファイル ライセンス アクション
r087_03.pdf r087_03.pdf (1.2 MB)
Item type 本学紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2016-09-05
タイトル
タイトル Effects of Glosses on Incidental Vocabulary Learning : Which Gloss-type Works Better,L1,L2,Single Choice, or Multiple Choices for Japanese University Students?
言語 en
言語
言語 eng
作成者 氏木, 道人

× 氏木, 道人

WEKO 15227
e-Rad 20369680

ja 氏木, 道人
関西外国語大学短期大学部

ja-Kana シキ, オサト

en Shiki, Osato
Kansai Gaidai College

Search repository
作成者所属(日)
言語 ja
値 関西外国語大学短期大学部
作成者所属(英)
言語 en
値 Kansai Gaidai College
記事種別
内容記述タイプ Other
内容記述 論文
言語 ja
記事種別
内容記述タイプ Other
内容記述 ARTICLE
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は、読解中の語彙注釈の利用が偶発的語彙習得を促すという先行研究の結果に基づき、母語訳の注、英語同意語の注、母語訳選択肢による注、英語選択肢による注の4種類を比較し、これらの4種類の注を利用した黙読が、新出単語の語彙保持率を高めるかどうかを検証した。各注が与える学習時の認知負荷の差異という観点から、初級から中級に属する日本人学習者の場合、母語選択肢による注が語彙保持を高めるという仮説を立て、2005年度に4種類の注の効果を計3回検証した。各注釈を利用した4グループの語彙保持成績の差が、一元配置分散分析により比較された結果、3回に渡り同様の傾向が見られ、母語訳選択肢による注が語彙保持率を高めることが示唆された。読解作業時に認知資源の限界という制限が加わる点、推論が記憶痕跡を高めるという観点から結果が考察された。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study explores the effects of using glosses on incidental vocabulary learning which takes place during L2 reading. In order for students to reach the 3,000 word level, which has been suggested as the minimum size of vocabulary for successful L2 reading comprehension, teachers need to assist them to increase their vocabulary in incidental vocabulary learning conditions. Since a number of L2 vocabulary studies have shown that use of glosses can play a significant role in this type of vocabulary learning, this study compared four types of glosses to find the most effective gloss-type for the retention of L2 word meanings. The gloss-types used in the study include L1 single glosses (L1 equivalent), L2 single glosses (L2 synonym), L1 multiple-choice glosses, and L2 multiple-choice glosses. From the cognitive perspective of L2 reading process which stresses that the process of reading is constrained by cognitive resources limitations, it is hypothesized that beginning or intermediate Japanese EFL learners profit more from L1 multiple-choice glosses to retain words they encounter while reading L2 texts. The hypothesis was tested three times in total, and the results of one-way ANOVA comparing the retention scores among the four gloss-type groups showed a similar tendency over the three studies, suggesting that L1 multiple-choice glosses enhance the retention of the target words better than the other three types of glosses during L2 reading.
言語 en
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 付随的語彙学習
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 語彙注釈
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 L1による注釈
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 L2による注釈
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 認知負荷
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Multiple-choice glosses
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Single glosses
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Incidental learning
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 L2 vocabulary learning
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Cognitive loads
書誌情報 ja : 研究論集
en : Journal of Inquiry and Research

巻 87, p. 39-56, 発行日 2008-03
出版者
出版者 関西外国語大学・関西外国語大学短期大学部
言語 ja
出版者
出版者 Kansai Gaidai University
言語 en
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 0388-1067
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00046756
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
論文のバージョン
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.18956/00006209
ID登録タイプ JaLC
表示順
値 3
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 11:07:39.899212
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3