ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 本学紀要
  2. 研究論集
  3. 第86号

Grice's Cooperative Principle at work in an ESL classroom : a case for teaching implicature

https://doi.org/10.18956/00006225
https://doi.org/10.18956/00006225
be57423f-6efc-40f3-8800-7708d7f06e09
名前 / ファイル ライセンス アクション
r086_05.pdf r086_05.pdf (830.8 kB)
Item type 本学紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2016-09-05
タイトル
タイトル Grice's Cooperative Principle at work in an ESL classroom : a case for teaching implicature
言語 en
言語
言語 eng
作成者 Armstrong, Sybil J.

× Armstrong, Sybil J.

WEKO 11880

en Armstrong, Sybil J.
Kansai Gaidai University

ja 関西外国語大学

Search repository
作成者所属(日)
言語 ja
値 関西外国語大学
作成者所属(英)
言語 en
値 Kansai Gaidai University
記事種別
内容記述タイプ Other
内容記述 論文
言語 ja
記事種別
内容記述タイプ Other
内容記述 ARTICLE
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 With little conscious awareness of it, native speakers of English are engaged daily in the comprehension and production of speakers'implied meaning, or conversational implicature. Despite its ubiquity in daily life, however, the teaching of implied meaning appears to receive scant attention in ESL/EFL classrooms. Several factors argue for its inclusion. First, interlanguage pragmatics, to which Gricean pragmatics is related, assumes the explicit instruction to ESL/EFL learners of contextually-relevant pragmatic aspects of language use. Second, studies of ESL learners'awareness and production of implicature carried out by Bouton (1988, 1990, 1992, 1994b) produced evidence that argues for the explicit instruction of implicature in particular. Third, the data analyzed in the investigation reported in this paper yields further evidence supporting Bouton's argument. In this paper, Grice's Cooperative Principle (CP) is applied to a sample of non-native speaker interaction as a tool for discourse analysis. The findings of the CP analysis attendant to Bouton's findings indicate the usefulness and advisability of teaching implicature in ESL classrooms. Thus, a proposal is offered for a study consisting of three aims: search for existing instances of implicature production in a class of ESL learners, attempt to raise learners'awareness of implicature, and instruct learners in the production of implicature.
言語 en
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Grice
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 conversational implicature
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 pragmatics
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 explicit instruction
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 discourse analysis
書誌情報 ja : 研究論集
en : Journal of Inquiry and Research

巻 86, p. 77-95, 発行日 2007-09
出版者
出版者 関西外国語大学・関西外国語大学短期大学部
言語 ja
出版者
出版者 Kansai Gaidai University
言語 en
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 0388-1067
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00046756
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
論文のバージョン
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.18956/00006225
ID登録タイプ JaLC
表示順
値 5
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 11:07:31.252268
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3