@article{oai:kansaigaidai.repo.nii.ac.jp:00006101, author = {松田, 健 and Matsuda, Takeshi}, journal = {研究論集, Journal of Inquiry and Research}, month = {Mar}, note = {論文, ARTICLE, 19世紀の終わりに発明された録音技術は、音楽聴取を演奏現場から解放した。しかしその後100年ほどは「自宅に設置した装置で」再生するのが基本形であり続けた。その後音楽聴取デバイスのポータブル化と個別化が進み、CDに代表される音源のデジタル化は高品位の音源を簡便に入手できる環境をもたらした。 音楽の個別聴取化とデジタル化が進行した後に生まれた「デジタル世代」の大学生たちはどのように音楽行為(Christopher Smallの言葉を借りると"musicking")をしているのだろうか。筆者は2011年に118人の大学生に探索的な質問票調査を行った。 その結果、彼らの音楽聴取は個別形態をとる傾向が強く、スピーカーよりもイヤホンで音楽聴取をする時間が長いことがわかった。音楽聴取時間のうち「ながら聴取」が占める時間がおよそ4分の3に達することもわかった。またおよそ6割の回答者がパソコンを音楽聴取デバイスとして使用している状況もわかった。, The invention of recording technology emancipated music listening from the performing site. However, it remained a typical listening convention to listen to music in a stationary mode indoors, for about a century since then. Then music became portable by introduction of portable devices, which made listening experience much more personalized. Digitization of music made it easy for many people to access high-quality musical contents. What's happening with "musicking," to borrow Christopher Small's concept, of the digital generation? The author conducted an exploratory survey of 118 college students about their music behavior. Some of the findings are as follows: their listening habits are indeed personalized, as they do most of the listening through earphones rather than speakers; when they listen to music, they hardly concentrate on music only; and they use PCs as one of the main music listening devices.}, pages = {181--198}, title = {音楽のデジタル化と音楽聴取形態の変化について : デジタル世代のミュージッキング}, volume = {97}, year = {2013}, yomi = {マツダ, タケシ} }